אקנה הוא מצב עור שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה מתרחש כאשר זקיקי השיער נסתמים ותאי עור לא מתקלפים ומתחלפים בצורה תקינה, מה שמוביל להיווצרות פצעונים, נקודות שחורות, נקודות לבנות ולעיתים נגעים חמורים יותר. בעוד שאקנה משפיעה בעיקר על בני נוער במהלך גיל ההתבגרות, הוא יכול להופיע גם אצל מבוגרים ועלול להשאיר סימני פוסט אקנה וצלקות. הבנת הסיבות, אפשרויות הטיפול וטיפול נכון באקנה ופוסט אקנה חיוני להשגת עור צלול ובריא.

הגורמים לאקנה

• שינויים הורמונליים – תנודות הורמונליות, במיוחד במהלך גיל ההתבגרות, מחזורי הווסת, היריון, גיל המעבר או עקב הפרעות הורמונליות, יכולות לתרום להיווצרות אקנה. חוסר איזון הורמונלי יכול להגביר את שומניות העור, מה שמוביל לנקבוביות סתומות והתפרצויות אקנה.
  • ייצור מוגזם של חלב: סבום, השמן הטבעי המיוצר על ידי העור, הכרחי לשמירה על עור בריא. עם זאת, ייצור מוגזם של סבום עלול לגרום לנקבוביות סתומות ולהיווצרות אקנה.
  • זיהום חיידקי – החיידק Propionibacterium acnes, הנמצא בדרך כלל על העור, יכול להתרבות בנקבוביות הסתומות, מה שמוביל לדלקת והתפרצויות אקנה.
  • גנטיקה – היסטוריה משפחתית של אקנה יכולה להגביר את הסבירות לפתח אקנה. גורמים גנטיים מסוימים יכולים להפוך אנשים לרגישים יותר להיווצרות אקנה ולחומרתה.

אפשרויות הטיפול באקנה

• טיפולים מקומיים – ג'לים וקרמים ללא מרשם המכילים מרכיבים כגון בנזואיל פרוקסיד, חומצה סליצילית או רטינואידים יכולים לסייע בשליטה באקנה קל עד בינוני על ידי הפחתת הפרשות שומן וסבום, פתיחת סתימת נקבוביות וקידום תחלופת תאי העור.
  • תרופות מרשם – במקרים של אקנה בינוני עד חמור, ניתן לרשום תרופות מרשם, כגון אנטיביוטיקה, אמצעי מניעה הורמונליים או איזוטרטינואין (הידוע בכינויו Accutane). אלו מיועדים להילחם בחיידקים ובדלקת, לווסת חוסר איזון הורמונלי או להפחית את ייצור החלב.
  • טיפולים מקצועיים – רופאי עור ואנשי מקצוע בתחום טיפוח העור עשויים להמליץ על טיפולים מקצועיים כמו פילינג כימי, מיקרו-דרמה, טיפול בלייזר או טיפול פוטודינמי כדי לנהל אקנה ולשפר את מרקם העור.

פוסט אקנה – הנזקים ואופן הטיפול

• היפרפיגמנטציה – לאחר התפרצות אקנה, נפוץ לחוות היפרפיגמנטציה פוסט-דלקתית (PIH), המופיעה ככתמים כהים או שינוי צבע על העור. טיפול במצב זה כרוך לעתים קרובות בשימוש בטיפולים מקומיים, כגון רטינואידים או קרמים מבהירים המכילים מרכיבים כמו הידרוקינון או חומצה קוג'ית.

לקריאה נוספת על טיפול בהיפרפיגמנטציה

• צלקות אקנה – פצעי אקנה חמורים עלולים להוביל לצלקות קבועות. אפשרויות הטיפול בצלקות אקנה כוללות חידוש פני השטח בלייזר, מיקרונידלינג, פילינג כימי, חומרי מילוי עוריים או פרוצדורות כירורגיות. מטרתם של הטיפולים האלו היא לשפר את מראה הצלקות על ידי גירוי ייצור קולגן, קידום חידוש העור או הסרה כירורגית של רקמות פגומות.

לקריאה נוספת על הסרת צלקות

הטיפול באקנה ופוסט אקנה בנטור קליניק

בנטור קליניק משתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום. אלו הוכחו על אינספור מטופלים ומטופלות והוכחו כיעילים והבטוחים ביותר למניעה וטיפול בבעיית האקנה, וכן בנזקים שהיא מותירה בעור.

מטרות הטיפול שאנו מקדמים באמצעות הטכנולוגיות הללו כוללות:

• הפחתה של הדלקת בעור
  • השמדת החיידקים
  • שליטה בייצור הסבום
  • המרצת ייצור קולגן
  • עידוד תחלופה תקינה של תאי עור ועידוד צמיחה של תאי עור בריאים
  • קידום ריפוי של העור
  • טשטוש צלקות
  • הפחתת התקפי אקנה
  • הקלה בחומרת ההתקפים
  • העלמת כתמים
  • שיפור המרקם והמראה של העור
  • שיפור גוון העור

לקריאה נוספת על טכנולוגיות הטיפול באקנה ופוסט אקנה בנטור קליניק.

טיפוח העור למניעה וטיפול באקנה

במקביל לטיפולים בנטור קליניק, אנו ממליצים להקפיד על שגרת טיפוח קבועה, שמטרתה להשלים את הטיפולים במכון ולהבטיח תוצאות יעילות לאורך זמן.

• ניקוי עדין – מומלץ להשתמש בתכשיר ניקוי עדין ולא קומדוגני כדי לשטוף את הפנים פעמיים ביום. יש הימנע מקרצוף חזק מדי, מכיוון שהוא יכול לגרות את העור ולהחמיר את האקנה.
  • מוצרים נטולי שמן ולא קומדוגניים – יש לבחור במוצרי טיפוח וקוסמטיקה המסומנים כנטולי שמן או לא קומדוגניים כדי למזער את סתימת הנקבוביות ולהפחית את הסיכון להתפרצויות אקנה.
  • פילינג רגיל – שילוב של פילינג עדין בשגרת הטיפוח, שמותאם אישית לסוג העור, יכול לסייע בהסרת תאי עור מתים ולפתור את הנקבוביות. חשוב להימנע מקילוף יתר, מכיוון שהוא יכול לגרות את העור ולהחמיר את האקנה.
  • הגנה מפני השמש – חשוב להשתמש בקרם הגנה רחב טווח עם מקדם הגנה של 30 ומעלה כדי להגן על העור מפני קרני UV מזיקות. חשיפה לשמש עלולה להחמיר את האקנה ולהוביל להיפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית, ולכן צריכת קרם הגנה יומית היא קריטית.
  • הימנעות ממגע – חשוב לעמוד בדחף לגעת, ללחוץ או לברור בנגעי אקנה, שכן זה יכול להחמיר דלקת, להפיץ חיידקים ולהגביר את הסיכון להצטלקות.
  • נקיון לאחר הזעה – עבור מי שעוסקים בפעילות גופנית או מזיעים יתר על המידה, מומלץ לנקות את העור עם מים פושרים וסבון פנים עדין, כדי להסיר את הזיעה והשמן שהצטברו על העור, שכן הם עלולים לסתום את הנקבוביות ולתרום לאקנה.
  • אורח חיים בריא – מומלץ לשמור על אורח חיים בריא על ידי אכילת תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת וניהול רמות מתח. גישה הוליסטית יכולה להיטיב עם הבריאות הכללית ולהשפיע לטובה גם על העור.

מיתוסים בנושא אקנה הגיע הזמן לשבור

• מיתוס 1 – אקנה נגרם עקב היגיינה לקויה.

אקנה לא נגרם מלכלוך או היגיינה לקויה. הוא מושפע בעיקר מגורמים הורמונליים, ייצור עודף של חלב, חיידקים ודלקות. בעוד ששמירה על ניקיון העור חשובה, שטיפת יתר או קרצוף אגרסיביים יכולים למעשה להחמיר את האקנה על ידי גירוי העור.

• מיתוס 2 – רק בני נוער סובלים מאקנה.

אקנה קשורה לעתים קרובות לגיל ההתבגרות, אך היא עלולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים, כולל מבוגרים. שינויים הורמונליים, מתח וגורמים אחרים יכולים לתרום להתפרצויות אקנה בבגרות. חיוני לטפל בבעיות אקנה ללא קשר לגיל.

• מיתוס 3 – אכילה שומנית או ג'אנק פוד גורמת לאקנה.

בעוד שתזונה יכולה להשפיע על בריאות העור הכללית, אין הוכחות ישירות לקשר בין אוכל שומני או ג'אנק פוד לאקנה. עם זאת, תזונה מאוזנת עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים יכולה לתמוך בבריאות העור הכללית.

• מיתוס 4 – פיצוץ הפצעונים עוזר להם להחלים מהר יותר.

פיצוץ הפצעונים או כל גירוי אחר יכול להוביל לדלקת נוספת, זיהום והצטלקות. עדיף להתנגד לדחף לפוצץ פצעונים ובמקום זאת לפנות לייעוץ מקצועי לאפשרויות טיפול מתאימות.

• מיתוס 5 – שיזוף או חשיפה לשמש מנקים אקנה.

חשיפה לשמש עשויה לשפר תחילה את האקנה בשל השפעתה המייבשת על העור, אך זו זמנית בלבד. חשיפה ממושכת לשמש עלולה למעשה להחמיר את האקנה ולגרום לנזק ארוך טווח לעור. חשוב להגן על העור מפני השמש ולהשתמש בקרם הגנה לא קומדוגני.

• מיתוס 6 – מתח אינו קשור לאקנה.

מתח יכול להחמיר התפרצויות אקנה. כאשר אנו לחוצים, הגוף שלנו מייצר יותר קורטיזול, הורמון שיכול להגביר את ייצור החלב והדלקת בעור. ניהול מתח באמצעות טכניקות הרפיה וטיפול עצמי יכול לעזור לשפר את תסמיני האקנה.

• מיתוס 7 – אקנה יעבור מעצמו, כך שאין צורך בטיפול.

בעוד שאקנה יכול להשתפר עם הזמן, עדיף לחפש טיפול מתאים כדי למנוע צלקות ולמזער את השפעתו על חיי היומיום.

על ידי הפרת המיתוסים האלו, אנו שואפים לקדם הבנה טובה יותר של אקנה ולעודד אנשים לחפש אפשרויות טיפול מתאימות. זכרו, העור של כל אחד הוא ייחודי, ומה שעובד עבור אדם אחד לא יכול לעבוד עבור אחר. בשל כך אנו מעודדים כל אחד ואחת לפנות לייעוץ אישי לצורך התאמת תוכנית טיפולים אישית.

לקריאה נוספת על טיפול באקנה ופוסט אקנה.

התחבר

איפוס סיסמה

סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.